Start schooljaar in het teken van DID

Start schooljaar in het teken van DID

Maandag 22 augustus nam Schakenbosch de tijd voor het Doorlopend Integraal Dagprogramma. Dit was de optimale start voor het nieuwe schooljaar. Onderwijs begon daarom pas op dinsdag.

De mentoren van school, de mentoren van zorg én de jongeren gingen samen aan de slag. Samen overlegden ze om het persoonlijke dagprogramma van de jongeren rond te krijgen voor de komende periode. Een goede start dus.

Zo’n dagprogramma zorgt ervoor dat de jongere inspraak heeft, en dat het inzichtelijk en duidelijk is wat hij gedurende de dag en avond allemaal doet. Zo kan het ene blok worden gevuld met behandeling en het andere met onderwijs. Tussendoor is er keuze uit activiteiten zoals bijvoorbeeld sport. In elk geval iets waar de jongere behoefte aan heeft. Op deze manier geloven we dat het verblijf van de jongere op Schakenbosch het meest effectief is en leidt tot perspectief.

De vragen die we onszelf stellen bij het maken van het persoonlijke rooster: Wat zijn de wensen van de jongere? Wat heeft deze jongere nodig, zodat hij kan oefenen en zich optimaal kan ontwikkelen? Én wat moeten wij vanuit zorg en onderwijs gezamenlijk doen om situaties daarvoor te creëren?