R.M.S. Titanic

Bij het team van Leren en Ontwikkelen worden vaak door jongeren hele mooie dingen gemaakt. Deze Titanic is een van de nieuwste pronkstukken.

Leren en Ontwikkelen
Leren en Ontwikkelen is er voor jongeren die om welke reden dan ook niet geschikt zijn om onderwijs te volgen. Denk aan jongeren met een hoog wegloop-risico of jongeren die gevoelig zijn voor de prikkels van drukte in een klas of jongeren met een hoger agressieniveau. 

Wanneer een 'standaard' dagbesteding of klassikaal onderwijs niet werkt, moet het anders. Het is menselijk om oplossend te denken. De valkuil
hiervan is dat de oplossing soms niet de oplossing is waar onze jongeren blij van worden. Leren en Ontwikkelen gaat uit van de jongere en draait het om. "Wij proberen erachter te komen waar de interesse of ambitie ligt en proberen daar een klein concreet leerdoel van te maken. Dat leerdoel wordt vertaald naar een traject van 6 weken en beloond met een certificaat. Voor de jongeren is de motivatie om iets te bereiken veel groter nu ze iets kunnen doen wat hen interesseert en haalbaar lijkt. Met het bereiken van hun doel ervaren ze een succes. Iets wat ze vaak niet eerder hebben gehad."

Leerervaringen project Titanic
De jongen die dit mooie schip heeft gemaakt, startte bij Leren en Ontwikkelen eerst met kleine 3D-puzzels. Hij was toe aan iets moeilijkers en had een voorkeur voor schepen. Het werd dit bouwpakket van de R.M.S. Titanic wat bestond uit vele kleine priegelstukjes. Met veel geduld en doorzettingsvermogen is hij geverfd en in elkaar gezet. De betreffende jongere heeft er ongeveer 4 maanden aan gewerkt.

"Hij heeft er zeker iets van geleerd," aldus zijn begeleiders. "Fijne motoriek, concentratie, doorzettingsvermogen. Hij heeft ook geleerd om om hulp te vragen wanneer hij dat nodig had. Wij moedigden hem aan. Bijvoorbeeld toen hij het verven lastig vond, zeiden wij 'Je kan het wel, probeer het maar', dan kwam hij erachter dat hij het toch zelf kon."